САЙТ МУЗИЧНОГО КЕРІВНИКА

МИРОГОЩАНСЬКОГО ДНЗ

 

«Композитори – дітям»

 Тематичне заняття для дітей старшої групи       

  Обладнання.         Комп’ютер,  мультимедійний проектор,  

                                   музичні інструменти.

 

-             Діти заходять на заняття під маршову музику,  виконують пісню “Вітальна”, потім сідають на стільчики.

 

Треба всім нам привітатись: “Добрий день!”

Дружно, весело сказати: “Добрий день!”

Вліво, вправо повернемось,

Туди-сюди усміхнемось:

“Добрий, добрий, добрий день!”

Яке гарне у нас свято: “Добрий день!”

Як гостей у нас багато: “Добрий день!”

Всіх гостей ми привітаєм

І здоровя побажаєм:

“Добрий, добрий, добрий день!”

 Музичний керівник звертається до дітей:

-        Добрий день, любі діти! Сьогодні у нас незвичайне заняття. Ми з вами  вирушимо у незвичайну подорож до чарівного царства Музики. Ви любите музику? Ви любите співати, танцювати, слухати музику? Сьогодні ми  зустрінемо героїв із різних музичних творів, пригадаємо композиторів, яких ви уже знаєте.

(На стільчику сидить дівчинка  зі старою лялькою, вона плаче).

 - Але хто це тут плаче ? Ти хто?

Дівчинка:

-        Я – дівчинка із музичної п’єси “Хвороба ляльки”. У мене дуже захворіла улюблена лялька. Мені сумно, я тепер весь час плачу, бо не можу  вилікувати ляльку (дівчинка  читає вірш).

             

В лялі голівка боліла,

А я лялю пожаліла.

У колисочку поклала,

Люлі-люлі заспівала,

Враз оченята закрила

Ляля гарна, ляля мила.

Казка сниться їй чудова,

Буде знов вона здорова.

 

На екрані – слайди-ілюстрації до п’єси “Хвороба ляльки».

 

   Музичний керівник

-        Ось послухайте, як жалібно звучить музика.

Звучить “Хвороба ляльки” П.Чайковського.

-        Діти, дійсно музика сумна? А що вона вам нагадує? (схлипування, сльози). А який інструмент ви почули? (фортепіано).

-        Давайте ще раз послухаємо цю музику та подивимося малюнки-ілюстрації.

 

На екрані  – відеоілюстрація до п’єси.

 

- Діти, який інструмент звучав? Можливо не один? Уважно послухайте! (Відповідь дітей: «Звучав оркестр»)

 

Дівчинка  продовжує плакати, музичний керівник звертається до неї:

- Ти тепер весь час будеш сумувати?

Дівчинка:

-        Ні,  мені незабаром подарують нову ляльку, і я  знову стану радісною і веселою.

Звучить пєса  «Нова лялька».

  

 Музичний керівник дарує дівчинці  нову ляльку. Дитина весело кружляє під музику.

 

Музичний керівник звертається до дітей:

-        Скажіть, хто написав цю музику? (Петро Ілліч Чайковський). З якого незвичайного альбому вона? (Музичний «Дитячий альбом»).

На екрані -  портрет композитора.

 

Музичний керівник

-        Скажіть, хто такий композитор? (людина, яка  пише музику).

 

Музичний керівник

-        Сьогодні ми зустрінемося з  композиторами, музику яких ви вже чули і добре знаєте. Вони «завітають» до нас у гості і «приведуть» з собою героїв своїх творів. А ми з вами спробуємо їх впізнати.

А ось і перші гості…

 

Звучить “Заключний марш” із симфонічної казки С.Прокоф’єва “Петрик і Вовк”.  Діти, переодягнені в героїв казки, йдуть по колу: Петрик, Пташка, Киця, Мисливці та Дідусь ведуть на мотузці Вовка. Всі герої симфонічної казки мають зображення музичних інструментів.

 

Музичний керівник:

-        Ви хто?

Петрик:

-        Ми – герої симфонічної казки Сергія Прокоф’єва “Петрик і Вовк”. Наша казка – не звичайна. Композитор зобразив усіх героїв нашої казки різними музичними інструментами. Я – Петрик. Мене у казці зображують струнні інструменти – скрипки. Ось, послухайте.

 

Пташка

-        А я – Пташка, подруга Петі. Мене зображує флейта. Послухайте, як гарно вона звучить.

 

Киця

-        А я – Киця. Зараз я цю пташку спіймаю! Я гарно стрибаю, у мене м’які лапки!. Мені Прокоф’єв подарував кларнет (звучить фрагмент «Тема Киці». Киця намагається спіймати Пташку).

 

Виходить дідусь

-        Годі вам! Потрібно слухатись! А то ви забули, хто живе в лісі? А якщо злий Вовк з’явиться? Послухайте, як звучить духовий інструмент фагот,  він сердиться разом зі мною, невдоволено бурчить!

(Звучить фрагмент “Тема Дідуся”).

 

Мисливці

-        Не бійтеся! Ми відведемо Вовка до зоопарку! Ось послухайте, як ми стріляємо! А допомагають нам барабани і литаври!

(Звучить фрагмент “Тема Мисливців”).

 

Вовк

-        А я все-одно втечу! Чуєте, як грізно звучать валторни? Я – Вовк,  і мене повинні всі боятися!

(Звучить фрагмент “Тема Вовка”)

 

Петрик

-        А я нікого не боюсь! Я сміливий хлопчик. Ми всі разом спіймали Вовка і тепер він нікому не страшний. От тільки жаль Качечку, яку Вовк проковтнув. Чуєте, як вона жалібно крякче у нього в животі? Це звучить музичний інструмент гобой.

 

(Звучить фрагмент “Тема Качки”).

 

Під музику “Заключного маршу” герої казки  ще раз проходять по колу і сідають на свої місця.

 

Музичний керівник

-        Ну що, діти, впізнали героїв симфонічної казки? Бачите, яку чудову музику написав Сергій Прокоф’єв?.

 

Музичний керівник:

- Для дітей написано дуже багато музичних творів: і веселих, і сумних, і урочистих, і мрійливих. І всю цю музику створено людьми, які обрали чудову професію – професію композитора.

   А хто це ще до нас іде?

 

Коза-Дереза (виходить і грізно співає пісеньку Кози з опери М.Лисенка “Коза-Дереза” під супровід музичного керівника).

 

Музичний  керівник

-        Стій, стій Коза. Не лякай нас. Ми тебе не боїмося! Так діти? Впізнали, хто це? (діти відповідають) А хто зміг приборкати Козу? Ось познайомтесь (виходять герої опери “Коза-Дереза” Лисичка, Зайчик, Вовчик, Ведмідь, Рак і по черзі співають).

                

Рак

-        Ми - герої дитячої опери “Коза-Дереза”. Написав цю оперу відомий український композитор Микола Лисенко (на екрані – портрет М.Лисенка).

 

Музичний керівник

-        Опера. А що це за слово таке.

 

Зайчик

-        Опера – це музична вистава, де всі герої співають. Ви ж помітили, що ми всі співали?

 

Музичний керівник

-        Діти, скажіть, то все, що ми з вами співаємо на музичних заняттях, то є опера? (діти відповідають, що це пісні).

-        А що ж таке пісня? (діти відповідають, що це вірші, які можна проспівати. Композитор пише музику до певних віршів).

-        Правильно. Поет народжує вірші, а композитор пише до них музику. От і з’являється пісня. А ви любите співати? А пам’ятаєте композитора Всеволода Ільїна? (на екрані портрет композитора).

 

-         А які пісні він писав, веселі чи сумні? А ми з вами яку пісню вивчали?(діти згадують  пісню “Веселий час”) Давайте її зараз виконаємо (діти виконують пісню).


Є у кожного із нас  

Свій дзвінкий веселий час!

Сонце, дощ чи холоди,

Та його ти ждеш завжди.

 

Сама труба заграє,

Підхопить контрабас,

Коли надходить добрий час,

Дзвінкий  веселий час.

 

Ось прийшов веселий час,

Він до танцю кличе нас.

Засіяли небеса,

І розкрились чудеса.

 

До зали заходить годинникова Стрілка

-        Хто тут згадав про час? От я і прийшла до вас. Я – весела Стрілка з музичної гри “Годинник”. А придумав цю гру і написав до неї дуже гарну пісеньку український композитор Василь Верховинець (на екрані портрет композитора).

 

-        Давайте пограємо в цю гру (діти грають у музичну гру “Годинник”. Стрілка стає у центр кола, тримаючи в руках велику і малу стрілочки. Діти одягають шапочки із зображенням годин доби – від 1 до 12 і стають у коло, утворюючи годинник. Під спів дітей, стрілка обертається і зупиняється, показуючи великою і малою стрілкою на двох дітей. Запитує: «Яка година?». Діти відповідають і пояснюють, що вони роблять у цю пору доби. Гра повторюється кілька разів).

 

Тік-так, тік-так…

День і ніч співаєм так.

Зберігаєм людям час,

І вони цінують нас.

 

Тік-так, тік-так…

День і ніч співаєм так.

Кожен, глянувши на нас,

Буде знати вірний час.

 

Музичний керівник

-        А зараз ми з вами відправимося у подорож до далекої країни Норвегії (на екрані – пейзаж Норвегії). Музичний керівник розповідає про цю чудову країну). Здогадалися про кого ми будемо говорити?

 

Виходить хлопчик-Гном

-        Ми будемо говорити про композитора Едварда Гріга (на екрані портрет композитора).

 

-         Цей чудовий композитор написав дуже багато казкової музики. Подивіться, яких кумедних гномів він зобразив.

(Звучить “Похід гномів”, діти інсценують п’єсу. На екрані – мультфільм).

 

До зали заходять три хлопчика в українських костюмах і з музичними інструментами: сопілкою, скрипкою, цимбалами.

 

Музичний керівник:

-        Ви хто?

Хлопчик:

-        Ми – троїсті музики.

Музичний керівник:

-        А чому вас так називають?

Хлопчики по черзі розповідають легенду:

-        Це  давня і прекрасна легенда.

Дуже-дуже давно троє молодих парубків покохали одну дівчину. І вони їй дуже подобалися. Хлопці грали на сопілці, скрипці та цимбалах. Але прийшов час і всі троє освідчились дівчині. Та вона не могла вибрати когось одного: “Хто з вас краще зіграє мені на своєму інструменті, той і стане моїм нареченим. Ой, як же старалися хлопці! Та марно! Не змогла дівчина вибрати кращого. Так і залишились вони втрьох. І стали вони скрізь ходити і гарно грати. Їх відтоді стали називати троїстими музиками.

 

Музичний керівник

- Діти. ви знаєте чудового українського композитора, який і сьогодні пише веселу і сумну музику для ансамблю “Троїсті музики” Як його звуть? (діти називають українського композитора  Василя Попадюка, на екрані – портрет композитора, ансамбль “Троїсті музики”).

 

Діти виконують гуцульський танок під супровід «Троїстих музик».

 

Музичний керівник

-        Ось і закінчилась наша подорож до цікавої країни музики, де живе стільки гарних композиторів. Але ми ще забули про подорож до далекої  країни Америки. Там теж живуть маленькі діти, яких навчають вихователі. Я розповім вам про чудову молоду дівчину, яка розучила з дітьми веселу пісню про ноти “До, ре, мі…”. Її написав американський композитор Р. Роджерс.

 

-        Давайте її заспіваємо (діти разом з музичним керівником виконують пісню “До, ре, мі…” та показують ноти за релятивною системою).

 

Під маршову музику діти виходять із зали.